T: 030 234 24 50| |E: info@altermedia.nl

Interactiviteit binnen Out of Home en DOOH

Nieuwe technieken bieden het Out of Home landschap en ook het Digital Out of Home domein steeds meer mogelijkheden voor interactie tussen de adverteerder en haar doelgroep. Deze technieken zorgen ervoor dat reclame-uitingen relevanter en doelgroepgerichter kunnen worden ingezet en daarmee beter bij de consument beklijven. En dit zorgt uiteindelijk voor een efficiëntere inzet van buitenreclame.

Op dit moment vinden wij 2 mogelijkheden relevant.

NFC (Pull)

NFC (Near Field Communication) kom je al (bewust of onbewust) regelmatig tegen in het dagelijkse betalingsverkeer. Je betaalpas is er al van voorzien en over niet al te lange tijd reken je bij de kassa van het tankstation af door je smartphone tegen het betaalsysteem te houden. De techniek die deze verbinding tussen je smartphone en het kassasysteem legt, heet NFC.

Deze techniek kan ook de afstand tussen je offline buitenreclame campagne en jouw online activiteiten overbruggen.  Daarom hebben diverse buitenreclame partijen in binnen- en buitenland hun assets voorzien van NFC tags. Hierdoor kan de doelgroep direct reageren op een advertentie die zij interessant vinden door zijn of haar smartphone tegen de tag aan te houden. Ook wij hebben ons volledige Toiletreclame netwerk voorzien van NFC tags.

bardoggy nfc toiletreclameToiletreclame NFC Deliveroo

NFC is dus een techniek die wacht op het initiatief vanuit de consument. Wellicht zullen de aantallen impressies lager zijn dan bij massaal gepushte berichten, maar vergeet niet dat iedere respondent de moeite heeft genomen zijn of haar mobiel te pakken en jouw advertentie te scannen. Daarmee dus wel zeer waardevolle conversies.

iBeacon (Push)

iBeacon is de merknaam die Apple aan deze techniek heeft gegeven en daarmee wordt het in de volksmond vaak ook zo genoemd. Echter is deze techniek niet exclusief voor Apple en wordt het in het algemeen ook vaak gewoon Beacons (bakens) genoemd.

Beacons zijn kleine zenders die berichten naar Smartphones kunnen zenden. De beacons kunnen nauwkeurig de positie van de ontvanger bepalen en dus heel gericht berichten zenden. Bijvoorbeeld als je in de supermarkt voor een schap staat, kan er informatie over de producten in dat schap gestuurd worden. Of in een museum kijkend naar een kunstwerk extra achtergrondinformatie. Op het toestel moet wel een App geïnstalleerd zijn waarmee de Beacon communiceert. Hierin ligt dan ook een belangrijke beperking voor Beacons als (marketing)communicatiekanaal. Op dit moment is het naar onze mening nog vooral een retail tool.

Doordat de ontvanger zelf geen actie hoeft te ondernemen om het bericht op haar smartphone te ontvangen is het ook meer een Push instrument en is de interactie met de ontvanger daarom minder waardevol dan bij NFC waar het initiatief vanuit de ontvanger zelf komt. Ook speelt hierbij het gevaar van irritatie bij de doelgroep en zijn frequentie en relevantie belangrijke factoren.

Kijk hier voor meer informatie en indien je interesse hebt, neem dan contact op met ons voor een passend voorstel.